Blog

Sensitieve weerbaarheid

Bamboo

Sensitieve weerbaarheid: Hoe genereer je dat in het dagelijkse leven? Met sensitieve weerbaarheid bedoel ik het ervoor zorgen dat je je hooggevoeligheid beter in de hand hebt, waardoor je beter met alle prikkels om kunt gaan.
Ik wil in dit onderwerp een paar punten behandelen.

– Voeding
– Innerlijke dialoog
– Energie Huishouding
– Eigen behoeftes

Om te beginnen wil ik het kort hebben over het belang van de juiste voeding:

Voeding

Het is belangrijk om een regelmatig leven voor jezelf te creeëren. Zodat je je goed uitgerust voelt. Dat is de basis om jezelf te beschermen tegen overprikkeling. Ook gezonden voeding is erg belangrijk. Dit is voor iedereen anders: iedereen heeft dus andere voeding nodig. Kijk en voel dus welke voedingsmiddelen voor jou goed doen. En welke voeding juist engergie afnemen. En kijk of je zo voor jezelf een voedingspatroon kunt maken dat bij jouw past.

Als je het zelf erg moeilijk vindt, om dat goed van jezelf te voelen (en dat is begrijpelijk) dan kan je als eerste stap eens proberen wat een suikerloos dieet voor jou doet. Neem bijvoorbeeld alleen natuurlijke suiker vervangers zoals honing en ahoorn siroop.

Innerlijke dialoog

inner-voice talkingZorg dat je je negatieve inerlijke dialoog onder controlen krijgt. Dit zijn gesprekken in/ met jezelf, waarin je jezelf afvalt en bekritiseetd, en jezelft vergelijkt met anderen.

Leer te herkennen wanneer dit gebeurt. Dan kun je zelf die gedachten stoppen en ombuigen naar andere gedachten.

Als je je innerlijke stem tegenspreekt dan is is dat met een stem die juist begripvol en liefdevol is. Je kunt beslissen om meer naar dié stem te luisteren. De negatieve stem mag er ook zijn. Maar verbind daar verder geen conclusies aan. Hoor het aan en laat het dan weer van je afglijden.

Om je innrlijke stem te trainen kun je je ingevingen of liefdevolle gedachten voor jezelf op schrijven. Zodat ze meer zichtbaar voor je worden. Kijk wat je er mee kan doen. En kijk wat voor invoed dit op je heeft. Dit is als het ware een hulpje om meer naar je inerlijke stem te luisteren en er ook op te gaan vertrouwen.

Je traint je intuitie. Hoe meer je hem gebruikt des te sterker word die. Het geeft je meer vertrouwen om daar naar te luisteren.

Je engergie huihouding

Alles om ons heen is energie en wij maken deel uit van dit groot kosmische engergie veld.
Door dat je (hoog)gevoelig bent, ben je ook op dit punt extra gevoeling. Ontvangenen en geven moet in ballans zijn zodat je energie goed op pijl is. Is een van deze twee uit evenwicht, dan verlies je energie.

Met als gevolg dat je niet meer energetisch weerbaar bent. Met andere woorden: je hebt extra last van je gevoeligheid.
(Omdat je hooggevoelig bent). Kies je vaak om meer te geven dan te ontvangen. Andermans behoefte voel je sterk, en omdat je die zo sterk waarneemt, ben je geneigd die te volgen en dus te geven. Het is van groot belang om steeds toch in contact met jezelf te blijven als je geeft.(En dus met je bewustzijn bij die ander bent).

Eigenlijk moet je steeds even terug gaan naar jezelf om te voelen hoe jij je voelt, als je in contact bent met die ander.

Jezelf het beste gunnen

Ontvangen kan namelijk pas, als je jezelf serieus neemt en jezelf het beste gunt. Ontvangen is fundamenteel voor je zelfbeeld. Als je kiest om te ontvangen zonder schuldgevoel of gevoel dat het ook iets terug wilt doen. Dan kies je voor jezelf en neem je jezelf serieus

Ontvangen geeft een kwetsbaar gevoel. En dat voel je zowiezo als hooggevoeilig persoon al. Daardoor is het verleidelijk om te geven: dit geeft je een zelfvertrouwen. Maar uiteindelijk breekt dit op. En zorgt het voor eneggie verlies.

Onderscheid

Gevoelens van andere kunnen zodanig op je inwerken, dat er “vervloeïing” plaats vind. Je kan niet meer onderscheiden wat van jouw is en wat van die ander. Daardoor weet en voel je ook niet meer duidelijk of de dingen die jij voelt en denkt ook echt van jouw zijn. Dit kan gebeurden op straat op je werk maar ook met dierbaren.

Je merkt vaak pas later, of helemaal niet dat dit je denken en doen en handelen beïnvloed. Afhannkelijk van je eigen balans zul je beter of slechter om kunnen gaan met deze uitwisseling.

Grondings oefening

Het is heel belangrijk om te leren om jouw energie te onderscheiden van de ander. Anders raak je overbelast.
Een fijne oefening is “gronden”. Je visualiseert dat er boomwortels groeien uit je voeten zodat je stevig verbonden met de aarde bent. Dit maakt dat je beter in je eigen lichaam bewoont zodat dat je meer weerbaar bent.

Ook kun je een beeld in je hoofd nemen die jouw beschermd. Het kan van alles zijn, bijvoorbeeld een bloem, een kleur, een licht, of een zee of een bos. Als je het moeilijk vindt om dit goed voor je te zien, dan helpt het wellicht als je er een foto van zoekt of er een tekening van maakt. Dit visualiseer je dan dan voor en achter je.
Ga maar kijken wat er voor jouw goed werkt.

Je eigen behoeften verkennen en herkennen. En deze dan ook serieus nemen

Ddor steeds meer trouw aan jezelf te zijn, kom je ook steeds meer bij de persoon die je echt bent. En vanuit jezelf kun je opzoek gaan wat jou blij maakten te gaan verkennen wat je levendsdoel is. Hoe kan jij je kwaliteien het beste inzetten om zo een bijdragen te leven aan jezelf en je omgeving.

Om dit te onderzoeken voor jezelf. Kun je opschrijven wat voor jouw belangrijk is. En daar ga je dan ook tijd voor vrij maken. Kijk wat dat met je doet en wat dat voor je oplevert.

Onderzoek waar jouw hoogevoeligheid zit

Waar zit jouw gevoeligheid? Een ieder die hoogevoelig is heeft andere punten waar hij sterk op reageert. Ga dit onderzoeken bij jezelf zodat je leert waar bij jouw je valkuilen liggen.
Hieronder staan wat voorbeelden, van waar je valkuilen zich kunnen bevinden:

1. Voeding
2. Geluid.
3. Mensen
4. Sociaal contakt.
5. Prestatie leveren.

Als je van jezelf weet waar je valkuilen zitten dan weet je ook waar je goed op moet letten om zo te voorkomen dat je uit balans raakt.

Het maakt je sterker en bewusten om te weten waar je rekening mee moet houden.