Blog

Programmeer je hoofd opnieuw

Je zou zeggen: kan dat dan? Kan ik echt invloed hebben op het fuctioneren van mijn hersenen. En wat zou dat dan opleveren?

lotus bloemStel je maakt 10 dingen mee op een dag. 5 waren positief 4 neutraal en 1 negatief. Waar denk je aan als je in bed licht? PRECIES zo werkt ons brein. We zijn gefocus op het negetieve ervaringen. De Amerikaanse  neuropsygoloog Rick Hanson dat je wel degelijk iets kunt veranderen.

Ons brein is constant  gespitst op negatief nieuws waarom doen we dat eigenlijk? wij als mensheid zijn geëvalueerd. Alleen ons brein loopt daarin achter.

Onze voorouders  moesten pijn vermeiden en plezier najagen om te kunnen overleven. Als je zelf geen eten vind dan heb je de volgende gag een nieuwe kans om dat te doen. Maar als je het gevaar “mist”, krijg je die kans nooit meer. Anders gezegd risico’s zijn veel urgenter en hebben veel meer inpact. Je moet eerst afrekenen met het gevaar voor dat je weer verder kan. Daarom heeft het brein  steeds de neiging om daar op te consentrenen. En een scherp oog te houden op het gevaar en rampen. Want anders ben je er de volgende dag niet meer. Dat zit nog opgeslagen in ons brein.  We hebben dit meganisme zeker nog nodig. Om snel te kunnen handelen in “noodsituaties” om bijvoorbeeld ons kind te grijpen voor dat het de straat op rent en onder de auto komt.

Maar  je zou wel op andere vlakken je meer kunnen concentreren op het positieve. Want in heel veel situaties werkt het niet in je voordeel om je te richten op het negatieve. Ooit was het van belang op te overleven  maar vandaag de dag zit deze neiging ons meer dwars – het belemmert ons als je gewoon wil genieten van het leven en te zijn in het nu in een rustig staat van zijn. Biologische evolutie gaat veel langzamer dan culturele evolutie.  Het probleem is echter dat ons brein het moeilijk vind om posietieve ervaring op te slaan en zo te zorgen voor persoonlijk groei. Onderzoek wijst uit dat we onze eigen gedachten en lichaamsenstie en emoties kunnen inzetten om de structuur van ons brein te veranderen. Ervaringsafhankelijke neuroplasticiteit noemen we dat. Denkpatronen die je vaak herhaald veranderd ons brein. mensen die regelmatig ontspannen hebben bijvoorbeeld genen die extreeme veerkrachtig zijn.

Maar hoe breng je dat nou eigenlijk de praktijk?
Pik de keine positieve ervaringen in het dagelijks leven eruit en zuig dit dan helemaal in je op. Het is niet zo makkelijk het negatieve uit te wissen. Waar je altijd zo veel aandacht aan heb geven. Maar het werkt als vuur. Eerst is er een klein vonkje dan een vlammetje een nog wat later een vuur waar je je aan kan warmte. Misschien wil je je meer geliefd voelen zodat je zelfvertrouwen groeit. Je krijgt een compliment van je buurvrouw dat je zo goed kan luisteren. Zie dit echt als een kans. Om dit tot je door te laten dringen. Voel het helemaal in je lichaam. Dit is echt wat er aan jouw word gegeven. Ontvang dit zonder terughoudendheid. Zo zijn er op een dag tal van kleine momenten dat je je geliefd en gewaardeerd voelt. Zorg dat je dit bewust in je op neemt. het is niet meer nodig dan dat je dat een seconden of toen echt bewust in je op neemt. het werkt heel goed om per dag hier een vast moment hier voor te nemen. Ben dankbaar voor het eten wat je eet. Kijk naar je huis en wees dankbaar dat je een dak boven je hoofd heb en een warm bed om veilig in te slapen. Een moment van dankbaarheid. Vlak voor het slapen gaan is ook een goed ment om positieve gebeurtenissen tot je door te laten dringen. Zodat je met die gedachten gaat slapen.

Ons brein is niet goed in het opslaan van positieve ervaringen dus je moet je brein (uit het stenen tijdperk) een handje helpen.

Veel hooggevoelige mensen hebben een laagzelfbeeld. Door positieve ervaringen en het gevoel van dankbaarheid en je geliefd voelen te vergroten, geeft het je de kans om te groeien als persoon. En zo meer blij te zijn wie je bent waardoor het gevoel van eigenwaarde groeit.

Wil je meer lezen over dit onderwerp?
Rick Hanson schreef het boek “Boeddha’s brein” en het boek “Geheugen van geluk”.